نمودار فشار خون: اعداد فشار خون شما به چه معناست؟

13ژوئن 2021-  فشار خون بالا، که هایپرتنشن نیز نامیده می شود، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 شایع است. در واقع، افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت، به پرفشاری خون مبتلا هستند.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون همان نیرویی است که خون به دیواره ی شریان وارد می کند. فشار خون بالا ، به فشار خون بالاتر از حد طبیعی گفته می شود. فشار خون بالا شما را در معرض خطرات جدی سلامت مانند بیماری قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی، مشکلات چشمی و بیماری های کلیوی قرار می دهد.

فشار خون چگونه اندازه گیری می شود؟

فشار خون شما احتمالاً بارها و بارها در مطب پزشکتان اندازه گیری شده است. فشار خون با استفاده از دو عدد اندازه گیری می شود:

فشار خون سیستولیک:این عدد همان عدد بالایی در خوانش فشار خون است و میزان فشار وارد شده به دیواره ی شریان را در هنگام ضربان قلب بیان می کند، مثلاً 130 میلی متر جیوه.

فشار خون دیاستولیک:این عدد همان عدد پایینی خوانش فشار خون است و میزان فشار وارد شده به شریانهای شما را در هنگام آرامش قلب یعنی بین دو ضربان را نشان می دهد مثلاً 85 میلی متر جیوه.

بر اساس مثال بالا، فشار خون به صورت عدد 85/130میلی متر جیوه (mm Hg ) نوشته می شود و به صورت 130 بر 85 میلی متر جیوه خوانده می شود.

نمودار فشار خون طبیعی و فشار خون بالا

انجمن قلب آمریکا، میزان فشار خون را به پنج دسته تقسیم می کند: از طبیعی تا بسیار بالا که "بحران فشار خون بالا" نامیده می شود.

نمودار فشار خون ارائه شده توسط انجمن قلب آمریکا

دسته های مختلف فشار خون به چه معناست؟

فشار خون طبیعی

فشار خون کمتر از 80/120 میلی متر جیوه ، فشار خون طبیعی یا بی خطر تلقی می شود. با ادامه تغذیه سالم، تحرک و داشتن وزن سالم به کار خود ادامه دهید.

فشار خون افزایش یافته

اگر فشار خون شما به طور مداوم بین 120 تا 129 بر روی 80 یا کمتر باشد، به این معنا است که فشار خون شما افزایش یافته است. در این شرایط بهتر است مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات مصرف کنید، و مصرف نمک(سدیم) را کاهش دهید، همچنین اقدامات بیشتری برای داشتن یک شیوه ی زندگی سالم مانند توقف کشیدن سیگار، و یا فعالیت بیشتر در طول روزهای هفته، را اتخاذ کنید.

مرحله 1 پر فشاری خون

اگر فشار خون شما به طور مداوم بین 130- تا 139 بر روی 80 تا 89 باشد، شما در مرحله ی اول پرفشاری خون هستید. همراه با تغییر در شیوه زندگی، پزشک شما بر اساس میزان خطر ابتلای شما به بیماری قلبی، احتمالاً داروی فشار خون را برای شما تجویز می کند. به خاطر داشته باشید که افراد دیابتی بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض خطر بیماری های قلبی هستند.

مرحله 2 پر فشاری خون

اگر فشار خون شما به طور مداوم بر روی 140 بر روی 90 یا بالاتر باشد، شما در مرحله ی دوم پرفشاری خون هستید. در این مرحله احتمالاً پزشک شما، ترکیبی از داروهای فشار خون را برای شما تجویز می کند.

بحران فشار خون بالا

بحران فشار خون بالا، وضعیتی بسیار جدی است و هنگامی رخ می دهد که فشار خون شما به سرعت و به شدت به 180 بر روی 120 یا بالاتر برسد. این میزان فشار خون می تواند منجر به موارد زیر شود:

·        سکته

·        حمله قلبی

·        پارگی دیواره آئورت(Aortic dissection)

·        آسیب به چشم و کلیه ها

·        از دست دادن هوشیاری

·        ادم ریوی (تجمع مایعات در ریه ها)

بحران فشار خون در دو نوع فوری و اضطراری طبقه بندی می شود

·        بحران فشار خون فوری: در این وضعیت فشار خون شما بسیار بالا می رود، اما علائم آسیب احتمالی عضو، مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، سردرد شدید یا تشنج را ندارید.

·        بحران فشار خون اضطراری: در این وضعیت فشار خون شما بسیار بالا می رود و علائم احتمالی تهدید کننده زندگی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، سردرد شدید، از دست دادن هوشیاری، تشنج یا تغییر بینایی را دارید.

عوامل یا شرایطی که شما را در معرض خطر بحران فشار خون بالا قرار می دهد، عبارتند از:

•         عدم مصرف داروی فشار خون

•         سیگار کشیدن

•         مصرف الکل یا مواد مخدر

•         بیماری کلیوی

•         برخی از داروها مانند قرص های جلوگیری از بارداری و مهارکننده های مونوآمین اکسیداز

•         پره اکلامپسی ، وضعیتی که در حین بارداری و بعضاً بعد از آن اتفاق می افتد.

•         اختلالات سیستم عصبی مرکزی

•         لوپوس

•         اسکلرودرمی

•         بیماری کوشینگ

افراد مسن و آفریقایی آمریکایی در معرض خطر بیشتری برای بحران فشار خون بالا هستند.

اهداف فشار خون شما چیست؟

استانداردهای مراقبت پزشکی از دیابت که توسط انجمن دیابت آمریکا در سال 2021 منتشر شده است، تاکید می کند که اهداف فشار خون باید "از طریق یک فرآیند تصمیم گیری مشترک" برای هر فرد بطور تعیین شود و در این تصمیم گیری باید خطر ابتلا به بیماری قلبی، اثرات سوء احتمالی داروی فشار خون و ترجیحات بیمار در نظر گرفته شود. به طور کلی، اهداف فشار خون برای افراد دیابتی عبارتند از:

•         کمتر از 130 بر روی 80 میلی متر جیوه، اگر فرد در معرض خطر زیادی برای بیماری های قلبی باشد.

•         کمتر از 140 بر روی 80 ، اگر در معرض خطر پایینی برای بیماری قلبی باشد.

•         110-135 بر روی 85 برای زنان باردار با فشار خون بالا

با پزشک خود در مورد اهداف فشار خونتان و همچنین بهترین گزینه های درمانی مشورت کنید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/education/blood-pressure-chart-what-do-your-blood-pressure-readings-mean/